Ik ben Zwanger

“Ik ben zwanger”

Belangrijkste adviezen:

  • Noteer de eerste dag van uw laatste menstruatie. Tel de weken vanaf die datum om uit te rekenen hoe lang u zwanger bent.
  • Neem liefst vóór negen weken zwangerschap contact op met de verloskundige (en/of huisarts). Deze zal u gedurende de zwangerschap verder begeleiden.
  • Eet geen rauwe (ongepasteuriseerde) melk of zachte kaas van rauwe melk. Zorg dat vlees of vis goed doorbakken is.
  • Slik iedere dag 0,4 of 0,5 mg foliumzuur.
  • Gebruik geen alcohol of drugs als u zwanger bent en stop met roken.

Algemene adviezen voor de zwangerschap
Over het algemeen kunt u alles gewoon blijven doen. Er zijn maar enkele dingen waar u op moet letten:

  • Eet gezond en gevarieerd. U hoeft niet te ‘eten voor twee’, maar afvallen of vasten is onverstandig. Was groente en fruit goed. Zorg dat vlees goed doorbakken, gekookt of gerookt is. Eet geen rauw vlees(beleg). Eet zoveel mogelijk vers.
  • Bij gevarieerde voeding zijn extra vitaminen zijn niet nodig. Voor voldoende vitamine D het advies om elke dag buiten te komen als het licht is. Mocht u weinig buiten komen of een donkere huidskleur hebben kunt u ‘voor de zekerheid’ 10 microgram vitamine D per dag gebruiken. LET OP: geen extra vitamine A innemen.
  • Het gebruiken of stoppen van medicijnen (ook medicinale crèmes of -pleisters en vrij verkrijgbare of alternatieve geneesmiddelen) moet u overleggen met uw arts. Paracetamol is wel toegestaan.
  • Gebruik geen alcohol of drugs als u zwanger bent!
  • Stop met roken en vermijd rokerige ruimtes. Vraag ook aan uw partner en huisgenoten om niet te roken. Uw huisarts geeft graag advies bij stoppen met roken, alcohol of drugs.
  • Draag handschoenen wanneer u in de tuin werkt of de kattenbak verschoont.
  • Probeer contact met bepaalde chemische stoffen te vermijden, o.a. verf op terpentinebasis, bestrijdingsmiddelen of foto-ontwikkelvloeistoffen.
  • De meeste dingen zoals werken, sporten, fitness, fietsen, vrijen en seks, kunt u gewoon blijven doen, voor zover u zich er prettig bij voelt. Als u bij inspanning vaak ‘harde buiken’ krijgt, kan dat een teken zijn dat u het rustiger aan moet doen. Contactsporten, parachutespringen en duiken worden wel afgeraden.
  • Als u naar verre landen wilt reizen, informeer dan ruim van te voren (bij uw huisarts of de GGD) welke voorzorgsmaatregelen u moet nemen. Meldt dat u zwanger bent.
  • Wordt u in uw werk blootgesteld aan trillingen, straling of chemische stoffen? Heeft u lichamelijk zwaar werk of werkt u in nacht- en ploegendiensten? Bespreek dan met uw werkgever of uw werk tijdelijk kan worden aangepast. Heeft u door uw werk kans op bepaalde infecties (b.v. zorg of kinderopvang)? Bespreek dan of het nodig is om bloedonderzoek te doen om te zien of u de vijfde ziekte al heeft gehad. Indien dit niet het geval is, moet u kinderen met de vijfde ziekte mijden. Vrouwen die in de eerste helft van de zwangerschap de vijfde ziekte krijgen, hebben namenlijk een iets verhoogde kans (9%) op een miskraam of een doodgeboren kindje.
  • Neem contact op met de huisartspraktijk als iemand in uw omgeving een kinderziekte heeft zoals rode hond, waterpokken of de vijfde ziekte en u deze ziekte zelf nog niet heeft gehad.

Meer informatie over zwangerschap?
Meer informatie over zwanger worden of zwanger zijn vindt u hier.

Informatie over zwangerschap, controles en bloedonderzoek leest u ook in de folder Zwanger van het RIVM. Deze folder is ook in het Engels vertaald. In deze folder vindt u ook sites voor meer informatie over belangrijke onderwerpen in de zwangerschap.

Alcohol is schadelijk tijdens de zwangerschap.

 

De informatie over zwangerschap is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Zwangerschap en kraamperiode