Ik denk dat ik een blaasontsteking heb

“Ik denk dat ik een blaasontsteking heb”

Ik denk dat ik een blaasontsteking heb

Voor een blaasontsteking kunt u op de praktijk langs komen. Meld het even aan de balie. Dit kan van 8.30-12.00 en van 14.00-16.00. U hoeft geen urine mee te nemen. De urine wordt direct nagekeken en als u een blaasontsteking hebt krijgt u direct een recept mee.
Heeft u vaak een blaasontsteking en u wil direct een recept kijk dan hier.

Wat is een blaasontsteking?

Dit is een ontsteking van het blaasslijmvlies, meestal een infectie veroorzaakt door een bacterie. Dit is vaak een bacteriesoort (E-coli) die bij iedereen in de darm leeft, maar ook rond de plasbuis voorkomt. Het is niet besmettelijk maar kan vaker terugkomen.
Een blaasontsteking komt veel voor, vooral bij jongere (15 – 24 jaar) en oudere vrouwen (ouder dan 60 jaar).

Hoe ontstaat een blaasontsteking?

Bacteriën komen via de plasbuis in de blaas. Ze hechten zich aan de blaaswand, die vervolgens gaat ontsteken. Omdat bij vrouwen de plasbuis korter is en dichter bij de anus uitkomt krijgen vrouwen gemakkelijker een blaasontsteking dan mannen.

Wat vergroot het risico op een blaasontsteking?

• Bij vrouwen kunnen tijdens de geslachtsgemeenschap bacteriën in de plasbuis komen. Daarom krijgen vrouwen soms een blaasontsteking na het vrijen.
  • Vrouwen die condooms gebruiken met zaaddodend glijmiddel, hebben meer kans op een blaasontsteking.
  • Ook als u uw blaas niet helemaal leeg kunt plassen, is de kans op blaasontsteking groter. Dat speelt ook een rol bij vrouwen na de overgang.
  • U heeft verder meer kans op een blaasontsteking als u blaas- of nierstenen heeft, een verminderde weerstand heeft, zoals bij suikerziekte en een urinekatheter (een slangetje door de plasbuis naar uw blaas) heeft gehad.

Wat zijn de verschijnselen van een blaasontsteking?

• Het plassen doet pijn of geeft een branderig gevoel.
  • U voelt vaker aandrang om te plassen, maar per keer plast u minder.
  • De aandrang op zich kan al pijn doen.
  • U kunt ook pijn hebben in uw onderbuik of rug.
  • De plas kan troebel zijn of er kan bloed in zitten (kleur lijkt op rosé).
  • Bij een gewone blaasontsteking heeft u geen koorts, hooguit wat verhoging.
  • Soms gaat een blaasontsteking over in een ontsteking van het nierbekken. U voelt zich dan zieker, met koorts en vaak ook pijn in uw flank of zij.

Wat te doen bij (verdenking op) een blaasontsteking?

• Een blaasontsteking kan binnen een week vanzelf overgaan. Afwachten geeft over het algemeen zelden problemen.
  • Zorg dat u veel drinkt (1,5 – 2 liter per dag). Zo helpt u te voorkomen dat bacteriën zich in uw blaas ophopen.
  • Stel het plassen niet onnodig uit, ga bij aandrang direct naar het toilet.
  • Zorg dat u de blaas helemaal leeg plast.
  • Heeft u als vrouw vaak een blaasontsteking? Zorg zeker bij een nieuwe sekspartner dat u direct plast na het vrijen.
  • Cranberryproducten eten/drinken kan helpen om een blaasontsteking te voorkomen.

Wanneer contact opnemen met uw huisarts?

• Als u ziek wordt en/of koorts ontwikkelt.
  • Als u pijn krijgt in de nierstreek (zie boven, bij verschijnselen van een blaasontsteking).
  • Als de klachten u (te)veel hinder geven.
  • Als u naar de huisarts gaat zorg dan dat u komt met een volle blaas, of u urine in een schoon potje mee heeft genomen (niet het eerste deel van de plas)
  • Als u vaker een blaasontsteking heeft vindt u hier een extra servicelink, waarbij u een recept kunt krijgen zonder urine in te leveren.

Meer informatie over blaasontsteking vindt u hier.