Medische weetjes

De wetenschap staat niet stil. Voortdurend worden er interessante “medische weetjes” bekend. Een (wisselende) selectie vindt u hier. Via een link verwijzen we naar serieuze wetenschappelijke artikelen!

Eén glas alcohol schaadt foetus al.
Vitamine D.
Voedingssupplementen niet onschuldig !
Waarom knoflook goed is.
Veertigers een uurtje langer laten slapen.
Sneller verkouden door weinig slaap.
Internetpillen niet betrouwbaar.

Eén glas alcohol schaadt foetus al.
Een kleine hoeveelheid alcohol is al schadelijk voor het ongeboren kind. Kinderen van moeders die één tot zes glazen per week dronken, lopen op achtjarige leeftijd cognitief achter in hun ontwikkeling. Dit concluderen Britse onderzoekers uit een studie onder ruim 4.000 kinderen. Volgens hen is geheelonthouding tijdens de zwangerschap het beste. Een conclusie die de Nederlandse Gezondheidsraad al sinds 2005 onderschrijft, omdat het effect van een kleine hoeveelheid alcohol toen ‘nog niet geheel duidelijk’ was. ‘We zijn toen op basis van de literatuur aan de veilige kant gaan zitten’, verklaart hoogleraar neonatologie Joke Kok van het AMC Amsterdam in het NRC. Kok was in 2005 voorzitter van de adviescommissie. ‘Met name verloskundigen vonden ons advies toen te strikt, maar die kritiek is snel geluwd.’ Het onderzoek toont aan dat kinderen met langzame varianten van enzymen die alcohol afbreken, extra gevoelig zijn voor schade door alcohol. In het onderzoek viel het IQ van deze kinderen op achtjarige leeftijd ongeveer 2 punten lager uit.

Vitamine D.
Sinds november 2012 is er een nieuwe landelijke richtlijn voor vitamine D. Uit onderzoek blijkt dat het aan te bevelen is voor vrouwen tussen de 50 en 70 jaar om dagelijks een supplement Vitamine D van 10 microgram te slikken. Dit geldt ook voor zwangeren, baby’s, kleine kinderen en mensen die weinig zonlicht op hun huid krijgen of een getinte huid hebben. Vrouwen die borstvoeding geven hoeven geen supplement te nemen.
Iedereen van 70 jaar en ouder krijgt het advies om een supplement van 20 microgram te nemen.

Voedingssupplementen niet onschuldig !
Slikt u voedingssupplementen met ijzer, foliumzuur, koper of zink onder het motto “baat het niet, het schaadt ook niet”? Of dit klopt valt nog te bezien. In een onderzoek naar vrouwen die 20 jaar voedingssupplementen slikten blijkt helaas dat het leven korter wordt in plaats van langer. De auteur schrijft dan ook: “eet gevarieerde voeding en neem geen supplementen, behalve om een aangetoond ernstig tekort aan te vullen. Met andere woorden: doe normaal”

Waarom knoflook goed is.
Dat knoflook een zeker heilzaam effect heeft op de gezondheid staat wel vast.  Zo is er een (zwak) verband tussen de consumptie van knoflook en de vermindering van verscheidene risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Amerikaanse onderzoekers denken te weten hoe dat komt. Dode bloedcellen zetten de polysulfiden uit verteerde resten van knoflook om in de boodschapperstof waterstofsulfide (H₂S), die vervolgens een ontspannende werking  uitoefent op bloedvaten en, zoals in  de volksmond wordt beweerd, de bloedcirculatie bevordert. De onderzoekers voegden het sap van in de supermarkt gekochte knoflook in zeer kleine hoeveelheden toe aan menselijke rode bloedcellen en ontdekten dat die cellen vrijwel onmiddellijk H₂S begonnen af te geven. Zij onderzochten ook de werking van H₂S op stukjes van de aorta van ratten en konden zo de ontspannende werking aantonen

Veertigers een uurtje langer laten slapen.
Een uurtje langer slapen (meer dan 7 uur) leidt tot minder aderverkalking van de kransslagaderen. Een uurtje meer slaap staat gelijk aan een bloeddrukverlaging (bovenwaarde) van meer dan 10 %. De artsen trekken hun conclusie uit een onderzoek onder vijfhonderd veertigers die ze vijf jaar achtereen volgden.

Sneller verkouden door weinig slaap.
Personen die minder dan 7 uur per nacht slapen, zijn drie keer zo bevattelijk voor verkoudheid na blootstelling aan het rhinovirus dan personen die meer dan 8 uur slapen. Onderzoekers onderzochten 153 gezonde mensen tussen de 21 een 55 jaar. De sterkste relatie was er met slaapefficiëntie: personen die minder dan 92 procent van de tijd in bed echt sliepen, waren 5,5 keer zo bevattelijk om verkouden te worden dan personen met een slaapefficiëntie van 98 procent of hoger. Deze relaties konden niet worden verklaard door verschillen in de hoeveelheid antilichaam, demografische verschillen, seizoenen, body-mass index, sociaal-economische status of andere variabelen. Een uitgerust gevoel voorspelde overigens niet of iemand verkouden wordt.

Internetpillen niet betrouwbaar.
Onderzoek van het ministerie van VWS leert dat 50% van de medicijnen die via het internet verkocht wordt niet betrouwbaar is. Kijk dus uit wat je doet.