Net Bevallen

“Ik ben net bevallen”

Kraamcontroles
De eerste dagen na de bevalling komt de kraamverzorgster bij u thuis. Zij begeleidt u en geeft adviezen over de voeding en verzorging van uw baby.
Als er problemen zijn neemt ze contact op met de verloskundige, ook zij komt deze periode een paar keer bij u langs.

Borstvoeding
Probeer uw kind snel na de geboorte aan te leggen. Het kan een paar dagen duren voordat de borstvoeding goed op gang komt. Geef uw kind steeds de borst wanneer het erom ‘vraagt’, 7 tot 12 voedingen per dag in de eerste weken is normaal. Tot 6 maanden is borstvoeding alleen voldoende.
Borstvoeding wordt aangeraden, omdat moedermelk stoffen bevat die uw kind tegen infecties beschermen. Met borstvoeding heeft uw kind ook minder kans om een allergie te ontwikkelen. Vraag altijd om advies bij problemen met de borstvoeding.

Wanneer u kunstvoeding (erbij) geeft, zal de melkproductie afnemen.
Ook bij kunstvoeding geeft u de fles wanneer uw kind erom vraagt. De eerste dag na de geboorte ongeveer 10 ml per voeding, 8x per dag. De rest van de week per dag steeds 10 ml per dag voeding erbij. Na de eerste week 150 ml per kg lichaamsgewicht van de baby per dag. Dit is een gemiddelde hoeveelheid, wat meer of minder is niet erg.
Probeer uw baby niet te forceren, zeker niet als het goed groeit.

Verzorging van uw borsten
Houd uw tepels goed droog en schoon. Eén keer per dag met water afspoelen en goed afdrogen (ook na voeden van uw baby) is voldoende.
Als u tepelkloven krijgt, is het beter bij het voeden met de minst pijnlijke borst te beginnen. Zodra de melk komt legt u uw kind aan de pijnlijke borst.
Stuwing in uw borsten
De derde of vierde dag na de bevalling is de stuwing in uw borsten het grootst. Probeer uw kind wat vaker de borst te geven of te kolven om de spanning te verminderen.

Borstontsteking
Een pijnlijke, harde, soms warme, rode plek op de borst betekent een ontsteking. Probeer stuwing te voorkomen. Leg voor het voeden een warme compres tegen de pijnlijke borst, dan komt de melk er makkelijker uit.
Begin als u borstontsteking heeft met de pijnlijke borst met voeden, zodat deze goed wordt leeggedronken. Doorgaan met de borstvoeding bevordert de genezing en is onschadelijk voor uw kind. Neem eventueel Paracetamol tegen de pijn, of leg na de voeding een ijscompres tegen de gevoelige plek. Bij onvoldoende effect raadpleeg uw huisarts.

Medicijnen bij borstvoeding
De meeste medicijnen komen in de moedermelk terecht. Omdat dit schadelijk kan zijn voor uw kind, is het verstandig alleen na overleg met een arts medicijnen te gebruiken. Paracetamol mag u wel gebruiken.

Bloedverlies & vaginale afscheiding
De eerste dagen na de bevalling verliest u nog bloed en stolsels. Het bloedverlies wordt daarna steeds minder en houdt binnen zes weken op. Het geven van borstvoeding bevordert het samentrekken van de baarmoeder en helpt het bloedverlies te verminderen.
Vaginale afscheiding zonder bijverschijnselen is normaal.

Huildagen
Door de vermoeidheid en de hormonale veranderingen kunt u zelf de eerste dagen wat huilerig zijn. Gun uzelf de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Neem de nodige rust en zorg ook dat eventueel bezoek u niet overbelast. Stress vermijden is belangrijk, dit heeft ook een negatief effect op de baby en kan onrust en veel huilen veroorzaken.
Als u zich moedeloos voelt, is het belangrijk om hierover te praten met uw partner en/of kraamverzorgster. Raadpleeg uw huisarts als u heel angstig, somber of verward wordt.

Stoelgang
Na de bevalling kan de ontlasting problemen geven. Ga als u aandrang voelt wel naar het toilet. Neem rustig de tijd, probeer te ontspannen en niet te persen. Vezelrijke voeding en veel drinken helpen,

Plassen
Na de bevalling kan het plassen pijnlijk zijn of een branderig gevoel geven. Probeer uw plas niet onnodig op te houden. Plassen terwijl u onder een warme douche staat doet minder pijn.

Incontinentie voorkomen
Vrouwen die zijn bevallen hebben een hogere kans op het ontwikkelen van incontinentie voor urine op latere leeftijd. Om de kans hierop te verkleinen wordt het aanbevolen om voor en gedurende 3 maanden na de bevalling bekkenbodem oefeningen te doen, met dank aan het Leids Universitair Medisch Centrum.

Anticonceptie na de bevalling
Vanaf 10 dagen na de bevalling is er geen bezwaar tegen seks. Denk daarom op tijd aan een voorbehoedmiddel.
Zolang u uitsluitend borstvoeding (8 voedingen per dag) geeft en niet menstrueert, is de kans op zwangerschap erg klein (ongeveer 2 procent).
Zodra u weer menstrueert en/of de borstvoeding vermindert, kolft, flesvoeding of bijvoeding geeft wordt de kans op zwangerschap groter.

Gebruik als u niet meteen weer zwanger wilt worden een voorbehoedmiddel.
– De eerste weken kunt een condoom gebruiken.
– Geeft u borstvoeding? Dan kunt u vanaf zes weken na de bevalling met de anticonceptiepil beginnen. Gebruik dan bij voorkeur de minipil (met alleen progestageen), omdat dit minder invloed heeft op de hoeveelheid borstvoeding. De hormonen van de pil komen wel in de moedermelk terecht, maar dit is niet schadelijk voor het kind.
– Geeft u flesvoeding? Start dan binnen 2 weken na de bevalling met de minipil of na 3 weken met de combinatiepil.
– U kunt ook kiezen voor een spiraal. Vanaf 4 weken na de bevalling kan de huisarts die plaatsen. Een koper-of hormoonspiraal heeft geen invloed op de borstvoeding of de groei van het kind.

Wanneer contact opnemen in de kraamperiode?
Neem contact op met uw huisarts als u ineens last krijgt van:
– Toenemende hoofdpijn waarbij paracetamol niet helpt;
– Pijn in de bovenbuik, eventueel met misselijkheid en braken;
– Minder goed kunnen zien (sterretjes, lichtflitsen, dubbelzien);
– Koorts en ziek en grieperig gevoel;
– Opgezwollen gezicht, handen en voeten;
– Heftig bloedverlies;
– Onaangenaam ruikende afscheiding, zeker i.c.m. koorts en/of buikpijn.
– Bij een borstontsteking die steeds meer pijn gaat doen of gepaard gaat met koorts.

Uitgebreidere informatie over de bevalling
– Hier vindt u uitgebreidere informatie
– En hier vindt u adviezen m.b.t. borstvoeding