Blaasontsteking preventie

Preventie: blaasontsteking

Een blaasontsteking is een infectie door een bacterie of virus van de urineblaas. Meer dan 85% van de infecties worden door bacteriën uit de darmen of de vagina veroorzaakt. Onder normale omstandigheden worden bacteriën uit de urinewegen echter weggespoeld wanneer de blaas wordt geleegd.

In de leeftijdsgroep van 20 tot 50 jaar komen bacteriële urineweginfecties 50 keer vaker bij vrouwen dan bij mannen voor. Mannen hebben een langere plasbuis, waardoor het voor bacteriën moeilijker is om hoog genoeg te komen om een infectie te veroorzaken.

Een blaasontsteking kan vanzelf genezen. Indien noodzakelijk genezen blaasontstekingen vrijwel altijd na een antibiotica kuur.

Er zijn een aantal maatregelen bekend waardoor je de kans op het krijgen van een blaasontsteking aanzienlijk verkleint:

• Dagelijks genoeg vocht tot je nemen (ongeveer 1,5 liter) waardoor de blaas gemakkelijk schoon kan spoelen
  • Kort na geslachtgemeenschap urineren
  • Houd de plas niet op,  probeer bij aandrang gelijk naar het toilet te gaan

Niet onomstotelijk bewezen:

• Het drinken van karnemelk
  • Het drinken van cranberrysap (minimaal 2 glazen per dag gedurende een langere tijd)

• NHG standaard Urineweginfecties
  • Cranberries for preventing urinary tract infections Ruth G Jepson et al. (Cochrane review oktober 2012)

Indien het antwoord negatief is, als u iets mist of iets voor verbetering vatbaar is nodigen we u graag uit om ons hierover via ons feedbackformulier te informeren.