Tetanus profylaxe

Tetanus

Tetanus (kaakklem of wondkramp) is een infectieziekte die acuut begint, de patiënt ernstig ziek maakt en dodelijk kan zijn. In Nederland komt de ziekte ongeveer 5x per jaar voor. Het betreft hier vaak (oudere) mensen met een gestoorde afweer.

Je kan de ziekte oplopen door geïnfecteerd te raken met de bacterie Clostridium Tetani. Deze is te vinden in stof, straatvuil en mest (vooral paardenmest). Tetanus is niet besmettelijk van mens tot mens. De bacteriën komen via een wond in de huid (bijtwond, steekwond, snijwond) in de bloedbaan. De plaats van de wond is voor het beleid in Nederland niet van belang. De incubatietijd bedraagt 3 tot 21 dagen. Symptomen zijn o.a. koorts, spierspasmen en bemoeilijkte ademhaling. Indien adequaat behandeld kan de ziekte worden genezen.

Sinds de jaren ’40 is het tetanusvaccin opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Een basisimmunisatie beschermt vrijwel 100% voor 10 jaar (en waarschijnlijk langer).

Een wond waar straatvuil in gekomen kan zijn of het maken van een verre reis is vaak het moment om over je vaccinatiestatus na te denken.

In het algemeen geldt:

• laatste (re)vaccinatie < 10 jaar geleden: geen Tetanus Immunoglobuline, geen Tetanustoxoïd
  • laatste (re)vaccinatie 10 jaar geleden: geen Tetanus Immunoglobuline, eenmaal Tetanustoxoïd
  • nog nooit gevaccineerd: wel Tetanus Imunoglobuline, driemaal Tetanustoxoid.

In plaats van een enkel tetanusvaccin na een mogelijke besmetting met risico op tetanus, kan je ook kiezen voor de DTP-vaccinatie. Dit is een combinatie vaccinatie tegen Difterie (kroep), Tetanus en Polio (kinderverlamming). Je bent dan ook gelijk 10 jaar beschermd tegen Difterie en Polio. De DTP-vaccinatie wordt voor bijna alle landen aangeraden.

• LCI Richtlijn Tetanus RIVM (2011)

Indien het antwoord “nee” is, als u iets mist of iets voor verbetering vatbaar is nodigen we u graag uit om ons hierover via ons feedbackformulier te informeren.