Vaginale Candida

Preventie: vaginale schimmelinfecties (vaginale candida)

Een vaginale schimmelinfectie wordt veroorzaakt door de gist Candida Albicans. De gist komt bij 15-20% van de vrouwen voor, zonder dat ze klachten er van hebben. Typische klachten van een candida-infectie zijn jeuk en witte, brokkelige afscheiding.

Candida albicans komt van nature in de vagina voor. In theorie zou je je partner kunnen “besmetten”.

De behandeling bestaat in de meeste gevallen uit een (kortdurende) kuur van een anti-schimmelmiddel. De klachten kunnen na behandeling nog enkele dagen aanhouden, dat is normaal.

Sommige vrouwen hebben last van steeds terugkomende candida-infecties. Ben je zwanger, heb je suikerziekte of gebruik je antibiotica dan heb je meer kans op een her-infectie. Maar ook gezonde vrouwen kunnen een aantal keer per jaar last hebben van een hinderlijke candida-infectie.

Dit kan je doen om de kans op een (her-)infectie zo klein mogelijk te maken:

• Gebruik geen zeep of middelen zoals Lactacyd om de vagina te reinigen, lauwwarm water is voldoende.
  • Het meebehandelen van de partner die geen klachten heeft, is niet nodig.
  • Gebruik geen desinfecterende middelen, ook niet tijdens infecties.
  • Gebruik tijdens infecties geen tampons of sponsjes.
  • Vermijd strakke, synthetische broeken
  • Zorg ervoor dat bij het vrijen het slijmvlies van de vagina niet beschadigd wordt:
  • Gebruik eventueel een glijmiddel.
  • Bespreek met je huisarts of een onderhoudstherapie met een antischimmelmiddel voor jou nuttig kan zijn.

• NHG standaard Fluor Vaginalis (2005)
  • Huid-info.nl/vaginale candida
  • Uptodate.com Candida vulvovaginitis

Indien het antwoord negatief is, als u iets mist of iets voor verbetering vatbaar is nodigen we u graag uit om ons hierover via ons feedbackformulier te informeren.